VII LICEUM
OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
w Tarnowie opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
- Art. 42 ust.1, art.50 ust. 2 pkt. 2 pkt. 1 oraz art. 60 ust. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 – tekst jednolity; z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r.w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r.w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1534)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo światowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.)
- Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 60 ze zm.)
Rozdział 1
Nazwa szkoły
§ 1
- Pełna nazwa szkoły brzmi: VII Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Stanisława Staszica 8 w Tarnowie.
- Nazwa VII Liceum Ogólnokształcącego zwanego dalej szkołą jest używana w pełnym brzmieniu.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Szkole, należy przez to rozumieć VII Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie.
- Nauczycielach, należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w VII Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie.
- Uczniach, należy przez to rozumieć młodzież uczącą się w VII Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie.
- Rodzicach, należy przez to rozumieć rodziców uczniów VII Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, prawnych opiekunów lub osoby sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- Dyrektorze, należy przez to rozumieć Dyrektora VII Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie.
Rozdział 2
Ogólne informacje o szkole
§ 3
- Szkoła jest publiczną ponadpodstawową szkołą o 4-letnim cyklu kształcenia na podbudowie szkoły podstawowej (przepis obowiązuje od 1.09.2019 r. ).
- Szkoła prowadzi klasy o 3-letnim cyku kształcenia na podbudowie gimnazjum (przepis obowiązuje do 31.VIII.2022).
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miasta Tarnowa z siedzibą w Tarnowie przy ul. Adama Mickiewicza 2.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
Rozdział 3
Cele i zdania szkoły oraz sposób ich wykonywania
§ 4
Szkoła stwarza uczniowi warunki do tego, aby był zaradnym, samodzielnym, myślącym – światłym człowiekiem. Wychowuje młodego człowieka do odpowiedzialności i współżycia w społeczeństwie dla dobra własnego i innych poprzez:
- stwarzanie optymalnych warunków intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju, umożliwiających zdobycie wiedzy niezbędnej do zdania egzaminu maturalnego, dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu;
- rozwijanie osobowości w zgodzie z systemem wartości, który respektuje prawa innych, wartości uniwersalne i przyjęte normy, daje możliwość samorealizacji;
- kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich, poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego oraz innych kultur i tradycji;
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów – kreowanie i bogacenie ich umysłowości, sfery duchowej i fizycznej;
- rozwój zdolności i sprawności multimedialnych;
- wyrabianie umiejętności komunikowania się w językach obcych;
- wspieranie działań prospołecznych ucznia przez współpracę ze środowiskiem;
- współdziałanie w zespole, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy i odpowiedzialny;
- przygotowanie do kształcenia ustawicznego w dynamicznie zmieniającym się świecie.
§ 5
W szkole realizowany jest szkolny program wychowawczo – profilaktyczny poprzez:
- wychowanie w duchu poszanowania człowieka i jego godności:
- budowanie w szkole atmosfery poszanowania człowieka, życzliwości, zaufania, tolerancji, akceptacji innych poglądów, umiejętności słuchania i przyznawania racji,
- kształtowanie kultury osobistej uczniów,
- zapewnienie uczniom bezpiecznych, przyjaznych i korzystnych dla zdrowia warunków edukacji,
- wspomaganie uczniów w zdobywaniu prawdziwej wiedzy o sobie, osiągnięciu równowagi wewnętrznej, znalezieniu motywacji do godnego życia, harmonijnego współdziałania z otoczeniem;
-
prowadzenie działań profilaktycznych zapobiegających alkoholizmowi, narkomanii, toksykomanii i AIDS, realizowanych na poziomie uczniów, rodziców i nauczycieli;
-
organizację zajęć warsztatowych mających na celu dbałość o zdrowie psychiczne uczniów;
-
rozwijanie umiejętności interpersonalnych na zajęciach w szkolnych kołach, klubach, w młodzieżowych grupach wsparcia i grupach wolontariuszy;
-
organizację zajęć warsztatowych dla nauczycieli w celu budowania właściwych relacji między nauczycielem, a uczniem;
-
kształtowanie postaw i świadomości prozdrowotnej i proekologicznej;
-
przygotowanie do życia w stale zmieniającej się rzeczywistości;
-
realizowanie innych działań mających na celu tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej uczniom.
§ 6
Zadania opiekuńcze szkoły, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach przepisów bezpieczeństwa i higieny, są realizowane w oparciu o następujące zasady:
- za bezpieczeństwo ucznia przebywającego w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych odpowiada osobiście nauczyciel prowadzący dane zajęcia lub osoba, której zostało zlecone prowadzenie tych zajęć;
- opiekę nad uczniami przebywającymi poza terenem szkoły na zajęciach lekcyjnych lub wycieczce sprawują odpowiadające za ich bezpieczeństwo osoby wyznaczone przez Dyrekcję Szkoły; wszystkie wycieczki organizowane są według przyjętego przez Radę Pedagogiczną regulaminu;
- wychowawcy klas są odpowiedzialni za poinformowanie uczniów – na pierwszym spotkaniu w roku szkolnym – o zasadach bezpiecznego poruszania się po terenie obiektów szkolnych i między nimi oraz w drodze do i ze szkoły, odnotowują ten fakt w dzienniku;
- dyrekcja szkoły corocznie we wrześniu ustala grafik dyżurów pełnionych przez nauczycieli przed lekcjami i na przerwach, czyniąc wyznaczone osoby odpowiedzialnymi za porządek i bezpieczeństwo uczniów w wyznaczonym rejonie;
- nauczyciele poszczególnych przedmiotów są odpowiedzialni za porządek w każdej z sal, w której prowadzą zajęcia i za zapoznanie uczniów na pierwszej w danym roku szkolnym lekcji z regulaminem swojej pracowni i odnotowują ten fakt w dzienniku;
- opiekę nad uczniami na zajęciach wychowania fizycznego, jak też bezpośrednio przed i po zakończeniu zajęć, sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego z daną klasą;
- opiekę nad młodzieżą przebywającą w szkole podczas zabaw klasowych, szkolnych /dyskotek/ sprawują wychowawcy klas, rodzice i nauczyciele wyznaczeni przez Dyrektora Szkoły;
- rodzice biorą pełną odpowiedzialność za uczniów podczas przechodzenia klas na zajęcia i z zajęć w budynku oraz obiektach sportowych, katechetycznych, pisemnie wyrażając zgodę na ten fakt na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczynają cykl kształcenia w szkole.
§ 7
Sprawowanie indywidualnej opieki nad uczniami odbywa się poprzez:
- przeprowadzenie przez pedagoga szkolnego badań przebiegu adaptacji uczniów klas pierwszych, ich sytuacji zdrowotnej i środowiskowej, których wyniki są analizowane na posiedzeniu Rady Pedagogicznej;
- rozpoznawanie przez wychowawców warunków bytowania ucznia;
- przeprowadzenie badań i wywiadów przez pielęgniarkę szkolną oraz w razie potrzeby kierowanie wybranych uczniów do poradni specjalistycznych;
- objęcie bezpośrednią opieką przez pedagoga szkolnego uczniów z rodzin patologicznych oraz uczniów, którzy mają trudności w nauce i sprawiają problemy wychowawcze;
- stopniową adaptację uczniów klas pierwszych do warunków pracy w nowym środowisku szkolnym;
- organizowanie w oparciu o obowiązujące przepisy, pomocy i opieki uczniom wymagającym wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Pomoc jest udzielana przy współpracy z rodzicami uczniów, poradniami, w tym specjalistycznymi, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży oraz organem prowadzącym.
§ 8
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Zajęcia z religii i etyki.
- Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienie uczniów.
- Zajęcia rewalidacyjne.
- Zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 9
- W celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku dalszego kształcenia szkoła organizuje doradztwo zawodowe, które koordynuje powołany w tym celu zespół.
- Doradztwo zawodowe w szkole jest realizowane poprzez:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- organizowanie, prowadzenie zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- realizację przez nauczycieli i wychowawców działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki;
- współpracę z instytucjami wspierającymi szkołę w zakresie doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
§ 10
-
W szkole może być prowadzony wolontariat. W zakresie wolontariatu szkoła:
- prowadzi działania promujące ideę wolontariatu wśród uczniów;
- stwarza uczniom możliwość podejmowania działań wolontariatu prowadzonych przez organizacje, stowarzyszenia itp., działających na terenie szkoły i poza szkołą;
- organizuje własne działania w zakresie wolontariatu, włącza w nie uczniów.
-
Działalność uczniów w ramach wolontariatu jest dobrowolna, w przypadku uczniów niepełnoletnich wymaga zgody rodziców.
Rozdział 4
Organy Szkoły
Organami Szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
§ 11
-
Dyrektor Szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychicznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu maturalnego;
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
- przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru oraz informację o działalności szkoły;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
-
Dyrektor Szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
-
Dyrektor Szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami i decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród i dodatków oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły;
- występowania z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;
- niedopuszczania pracownika do pracy w przypadkach wymagających natychmiastowego odsunięcia go od młodzieży;
- powołania oraz opracowania przydziału czynności Wicedyrektora;
- awansowania i premiowania pracowników administracyjnych i obsługi;
- oceny pracy nauczycieli;
- przyznawania dodatków;
- zakresu czynności pracowników administracyjnych i obsługi;
- urlopów podległego personelu.
Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie i Gminę Miasta Tarnowa.
§ 12
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzenie planów pracy szkoły na rok szkolny, a także terminów rozpoczynania i kończenia oraz długości i rozkładu przerw międzylekcyjnych;
- podejmowania uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów;
- uchwalanie programu wychowawczo – profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
-
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
- projekt planu finansowego szkoły;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i wyróżnień;
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom prac stałych i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowych, płatnych, zajęć dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych;
- szkolny zestaw programów;
- ustalenie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
-
Rada Pedagogiczna przygotowuje i zatwierdza projekt Statutu szkoły, a także jego zmiany.
-
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
-
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
-
Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
-
Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 13
-
W szkole działa Rada Rodziców zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.
-
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
- opiniowanie statutu szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły;
- opiniowanie oceny pracy nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego;
- opiniowanie działalności szkoły, wpływanie na kształt planu pracy dydaktyczno-wychowawczej i pełny wgląd we wszystkie decyzje podejmowane w ramach funkcjonowania szkoły.
- Rada Rodziców może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.
-
Rada Rodziców wspomaga wychowawców klas, współpracuje z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
-
Rada Rodziców prowadzi działalność finansową, którą regulują odrębne przepisy.
-
Wymiana informacji pomiędzy Radą Rodziców a pozostałymi organami szkoły odbywa się na zebraniach z Dyrektorem oraz na bieżących spotkaniach Prezydium Rady Rodziców z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną z inicjatywy rodziców, bądź pozostałych organów szkoły.
§ 14
-
Bezpośrednim przedstawicielem uczniów wyrażającym ich wolę jest Samorząd Uczniowski.
-
Samorząd Uczniowski posiada możliwość przedstawiania pozostałym organom szkoły opinii i wniosków, dotyczących wszystkich spraw szkoły, o ile nie są one sprzeczne z jej Statutem, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak :
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
-
Samorząd Uczniowski wyraża opinię przy ocenianiu nauczyciela oraz w przypadku uchwały Rady Pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów.
-
Samorząd Uczniowski przedstawia Radzie Pedagogicznej kandydatury do stypendium Prezesa Rady Ministrów.
§ 15
-
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży.
-
Współdziałanie to obejmuje:
- zapoznanie przez Dyrektora Szkoły na początku roku szkolnego członków Rady Rodziców z zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi podejmowanymi przez szkołę;
- zapoznanie rodziców – przez wychowawcę klasy na pierwszym w danym roku szklonym spotkaniu – z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania wymaganych programem i przepisami egzaminów;
- przedstawienie przez wychowawcę zamierzeń wychowawczych, uwzględnienie uwag, propozycji rodziców i o ile nie są sprzeczne ze Statutem Szkoły, wprowadzenie ich do planu pracy wychowawcy;
- indywidualne spotkania wychowawcy z rodzicami ucznia na terenie szkoły w terminach wcześniej ustalonych, dotyczące przebiegu nauki i zachowania ucznia;
- udzielanie rodzicom przez nauczycieli informacji o postępach ucznia;
- spotkania pedagoga szkolnego z rodzicami i jego inicjatywy lub na prośbę rodziców;
- spotkania uczniów z Dyrektorem Szkoły;
- spotkania rodziców z Dyrektorem Szkoły w sprawach wykraczających poza kompetencje wychowawcy, nauczyciela lub pedagoga szkolnego;
- możliwość udziału rodziców z własnej inicjatywy lub na zaproszenie nauczycieli w zajęciach dydaktycznych i wychowawczych odbywających się na terenie szkoły lub poza nią;
- organizowanie przez szkołę spotkań wychowawców z rodzicami zgodnie z kalendarzem roku szkolnego.
§ 16
Organy szkoły podejmują decyzje w ramach swoich kompetencji szczegółowo określonych regulaminami i zgodnie z prawem.
§ 17
- W przypadku zaistnienia w szkole konfliktów pomiędzy Dyrektorem, a pozostałymi organami szkoły, ich rozwiązywanie leży w kompetencjach Kuratorium Oświaty w Krakowie Delegatura w Tarnowie.
- Zasady współdziałania organów szkoły wynikają z rozporządzeń dotyczących kompetencji i zakresu działania organów szkoły, a sposób rozwiązywania sporów przedstawia się następująco:
- Rada Pedagogiczna może odwołać się w sprawie spornej z Dyrektorem Szkoły do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od przedmiotu sporu;
- Nauczyciel może odwołać się w sprawie spornej z Dyrektorem Szkoły do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od przedmiotu sporu;
- Uczeń może odwołać się w sprawie spornej z nauczycielem do Dyrektora Szkoły;
- Rodzic może odwołać się w sprawie spornej z nauczycielem do Dyrektora Szkoły.
Rozdział 5
Organizacja Szkoły
§ 18
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez Dyrektora Szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania, oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie
- W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły Dyrektor Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 19
Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorazowym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem dopuszczonym do użytku szkolnego.
§ 20
Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Decyzję o zakończeniu pierwszego okresu podejmuje corocznie Dyrektor i podaje do wiadomości w kalendarzu roku szkolnego.
§ 21
Klasa może liczyć od 25 do 35 uczniów.
§ 22
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- W ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych, niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych.
§ 23
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego ustala dla poszczególnych oddziałów liceum 4-letniego od 2 do 3 przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym oraz przedmioty dodatkowe, uwzględniające zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego ustala dla poszczególnych oddziałów liceum 3-letniego od 2 do 4 przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym, oraz przedmioty dodatkowe, uwzględniające zainteresowania uczniów, jak też możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
- Dyrektor ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka i muzyka, które będą realizowane obowiązkowo przez uczniów w klasie pierwszej liceum 4-letniego.
§ 24
- W liceum funkcjonuje dziennik elektroniczny. Zasady korzystania z dziennika określa regulamin dziennika.
§ 25
- Liceum może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli oraz słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy Dyrektorem liceum, nauczycielem-opiekunem praktyki, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 26
Dla realizacji celów statutowych liceum posiada odpowiednie pomieszczenia:
- pomieszczenia do zajęć edukacyjnych z odpowiednim wyposażeniem;
- biblioteka i czytelnia;
- gabinet pielęgniarki szkolnej;
- gabinet pedagoga szkolnego;
- pomieszczenia administracji;
- archiwum;
- sklepik szkolny.
§ 27
- Szkoła posiada bibliotekę, która jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów oraz zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości pogłębianiu wiedzy o regionie.
- W bibliotece szkolnej znajduje się Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej, dostępne dla uczniów i nauczycieli w godzinach pracy biblioteki.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice uczniów.
- Regulamin biblioteki określa szczegółowe zasady wypożyczania i udostępniania zbiorów bibliotecznych.
- Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- korzystanie ze zbiorów przez wypożyczenie ich poza bibliotekę – także do gabinetów przedmiotowych;
- korzystanie z Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej;
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów.
-
Dokumentacja biblioteki jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawa.
-
Wszystkie materiały biblioteczne są opatrzone sygnaturą i numerem inwentarzowym.
-
Godziny pracy biblioteki dostosowane są do potrzeb nauczycieli i uczniów.
§ 28
-
W szkole tworzy się stanowisko Wicedyrektora.
-
Osoby pełniące wyżej wymienioną funkcję są powoływane i odwoływane przez Dyrektora Szkoły na podstawie obowiązujących przepisów.
-
Nauczyciel, któremu powierzono funkcje Wicedyrektora szkoły, wykonuje w szczególności następujące zadania:
- programuje, organizuje i nadzoruje działalność wychowawczą i opiekuńczą szkoły we współpracy z pedagogiem szkolnym, biblioteką szkolną i środowiskiem ucznia;
- koordynuje pracę wychowawców klas;
- koordynuje organizację konkursów i olimpiad na szczeblu szkoły;
- prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym nauczycieli według harmonogramu;
- koordynuje wycieczki szkolne;
- organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
- sprawuje opiekę nad nowymi wychowawcami;
- opracowuje i aktualizuje grafiki dyżurów nauczycielskich;
- rozlicza godziny ponadwymiarowe;
- kontroluje prawidłowość realizacji szkolnych planów wychowawczego i profilaktyki;
- kontroluje dokumentację szkolną: dzienniki, arkusze ocen protokoły egzaminów;
- przegotowuje informacje o stanie pracy szkoły w zakresie przydzielonych mu zadań;
- zastępuje Dyrektora Szkoły podczas jego nieobecności;
- wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora Szkoły.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
§ 29
Szkoła zatrudnia nauczycieli, pracowników ekonomicznych, administracyjnych, a także pracowników obsługi, których zasady zatrudnienia określają odrębne przepisy.
§ 30
-
Nauczyciel realizuje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania ucznia, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
-
W związku z powyższym nauczyciel zobowiązany jest w szczególności do :
- rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą;
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- pełnienia roli wychowawcy klasy;
- stwarzania warunków sprzyjających samodzielności, myśleniu i uczeniu się;
- doskonalenia zawodowego;
- przygotowywania uczniów do konkursów i olimpiad oraz udzielania na prośbę ucznia, rodziców lub z własnej inicjatywy pomocy uczniom;
- przestrzegania wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania;
- systematycznego, bezstronnego, obiektywnego, jawnego oceniania wiedzy i umiejętności uczniów;
- punktualnego rozpoczynania i kończenia lekcji;
- pełnienia dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem;
- dbałości o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
- dbałości o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny przy współudziale uczniów i rodziców;
- uczestniczenia w pracach Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał;
- dbania o bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- uczestniczenia w pracach Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał;
- wykonywania zadań związanych z przydziałem czynności dodatkowych;
- dokonania wyboru programu nauczania i przedstawienia go Dyrektorowi Szkoły;
- sporządzania rozkładu materiału do realizowanego programu nauczania;
- w przypadku nauczycieli rozpoczynających pracę do posiadania konspektu lekcji i zwracania się w razie potrzeby do wyznaczonego opiekuna o pomoc i radę;
- prawidłowego prowadzenia dokumentacji szkolnej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych na podstawie wydanej uczniowi opinii lub orzeczenia przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
- współpracy z rodzicami poprzez udział w zebraniach, konsultacjach, udzielania im rad, wskazówek związanych z osiągnięciami ucznia i jego zachowaniem;
- kierowanie się dobrem uczniów;
- ścisłego przestrzegania praw uczniów wymienionych w Statucie.
§ 31
- W szkole tworzy się zespoły przedmiotowe, w skład których wchodzą nauczyciele danego przedmiotu lub grup przedmiotów pokrewnych, zespoły problemowo – zadaniowe i inne. Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora Szkoły przewodniczący.
- Do zadań przewodniczącego należy:
- ustalanie terminów spotkań;
- przygotowywanie tematyki spotkań;
- prowadzenie dokumentacji zespołu;
- zapoznanie członków zespołu z istotnymi sprawami dotyczącymi pracy szkoły;
- przekazywanie sprawozdań z pracy zespołu Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej;
- organizowanie i koordynowanie samokształcenia w zespole.
-
Zespoły pracują w oparciu o opracowane i przyjęte plany pracy.
-
Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
- organizowanie współpracy z nauczycielami w celu uzgodnienia programów nauczania, ich realizacji, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania;
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania i analizowania tych wyników;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli początkujących;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, laboratoriów, także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych, eksperymentalnych programów nauczania;
- zgłaszanie do Dyrektora Szkoły przez przewodniczących zespołu propozycji kandydatur do nagród, przewidzianych w przepisach;
- ocenianie podręczników i materiałów pomocniczych;
- doskonalenie zawodowe poprzez organizację i udział nauczycieli w lekcjach koleżeńskich oraz samokształceniu;
- organizacja oraz nadzór nad szkolnymi konkursami i olimpiadami.
-
W szkole działa zespół doradczy:
-
W skład zespołu wchodzi: kierownictwo szkoły, przewodniczący zespołów przedmiotowych oraz przedstawiciele związków zawodowych;
-
Do zadań zespołu doradczego należy:
- opracowywanie strategicznych decyzji, związanych z rozwojem i funkcjonowaniem szkoły,
- opiniowanie wysokości przyznawanego dodatku motywacyjnego.
§ 32
-
Dyrektor Szkoły dla każdego oddziału wyznacza nauczyciela, który pełni rolę wychowawcy.
-
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, by wychowawca pełnił swoją funkcję w ciągu całego etapu edukacyjnego.
-
Samorząd klasowy oraz przedstawiciele rodziców mogę wyrazić na piśmie zastrzeżenia do pracy wychowawcy w danej klasie. Pisemną opinię należy złożyć do Dyrektora Szkoły, który po rozpoznaniu sprawy podejmuje odpowiednią decyzję. O podjętej decyzji Dyrektor informuje Radę Pedagogiczną oraz Samorząd Klasowy i przedstawiciela rodziców.
-
Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
-
dążenie do utworzenia zwartego zespołu uczniowskiego poprzez kształtowanie prawidłowych stosunków między uczniami opartych na życzliwości;
-
tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia i proces jego uczenia się oraz przygotowania go do życia w rodzinie i społeczeństwie;
-
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
-
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
-
W celu realizacji zadań, wynikających z planu pracy szkoły wychowawca:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka, zapoznaje się z jego sytuacją rodzinną i zdrowotną, poznaje jego osobowość i śledzi jego rozwój;
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego;
- ustala (po zasięgnięciu opinii rodziców) oraz realizuje treści i formy zajęć tematycznych na lekcjach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy klasy;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, także wobec tych którym potrzebna jest szczególna troska;
- utrzymuje różne, systematyczne formy kontaktu z rodzicami i opiekunami uczniów, czas i ilość tych kontaktów jest determinowana przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego poszczególnych uczniów;
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi kompetentnymi osobami w zakresie rozpoznawania potrzeb, trudności i kłopotów poszczególnych uczniów oraz ich zainteresowań lub szczególnych uzdolnień;
- z zespołem nauczycieli uczących w klasie dokonuje na bieżąco – analizy postępów w nauce lub trudności w przyswajaniu wiedzy z poszczególnych przedmiotów;
- w miarę potrzeb utrzymuje kontakt z wychowawcą internatu, bursy szkolnej lub właścicielem stancji;
- korzysta z pomocy wyznaczonego opiekuna, doświadczonych kolegów, a także Dyrekcji Szkoły, która szczególną troską otacza początkujących wychowawców;
- dba o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia i monitoruje ich absencję;
- kształtuje właściwe stosunki między uczniami, opierając je na zasadach szacunku, tolerancji religijnej, światopoglądowej, tolerancji dla mniejszości narodowych i etnicznych.
-
Ponadto wychowawca klasy zobowiązany jest do:
- prowadzenia dokumentacji – dziennika i arkuszy ocen – z zachowaniem terminów ustalonych przez Dyrekcję Szkoły;
- prowadzenia zeszytu wychowawcy, dokumentującego indywidualną pracę z uczniem;
- wypisywania w terminach ustalonych przez Dyrekcję Szkoły świadectw szkolnych;
- sporządzania zestawień statystycznych dotyczących klasy, list, rejestrów, zestawień, opinii o uczniach i informacji dla władz szkolnych;
- przekazywania zarządzeń Dyrekcji Szkoły i ustaleń Rady Pedagogicznej uczniom i ich rodzicom, dopilnowując ich wykonania.
§ 33
-
W szkole zatrudniony jest nauczyciel bibliotekarz.
-
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- gromadzenie, ewidencjonowanie, opracowywanie, katalogowanie, selekcjonowanie, konserwowanie księgozbioru biblioteki;
- udostępnianie wszelkich zgromadzonych zbiorów czytelnikom biblioteki;
- zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów związanych z wymaganiami szkolnymi oraz indywidualnymi zainteresowaniami;
- pomoc nauczycielom w przygotowywaniu materiałów związanych z realizacją programów nauczania, prowadzeniem pracy wychowawczej;
- prowadzenie działań mających na celu propagowanie czytelnictwa wśród uczniów.
-
Biblioteka propaguje czytelnictwo poprzez:
-
opracowywanie nowości dydaktycznych;
-
informowanie nauczycieli i uczniów o najciekawszych i najnowszych pozycjach wydawniczych;
-
wydzielanie na terenie biblioteki półki z nowościami wydawniczymi;
-
kontakty z łącznikami bibliotecznymi poszczególnych klas;
-
umieszczanie w bibliotece i w pokoju nauczycielskim wykresów miesięcznych wypożyczeń poszczególnych klas;
-
lekcje biblioteczne z przysposobienia informacyjno-czytelniczego;
-
organizację konkursów czytelniczych oraz spotkań literackich;
-
rozpoznawanie i kierowanie zainteresowaniami literackimi, rozwijanie kultury czytelniczej, poradnictwo w wyborach czytelniczych.
-
Nauczyciel bibliotekarz współpracuje z nauczycielami poprzez:
- informowanie wychowawców o stanie czytelnictwa;
- zakup nowości w miarę posiadanych środków – sugerowanych przez nauczycieli poszczególnych specjalności;
- pomoc w doborze materiałów potrzebnych na lekcje przedmiotowe i wychowawcze;
- pomoc w przygotowaniu materiałów przy organizacji imprez szkolnych, organizowanych przez środowisko lokalne.
-
Nauczyciel bibliotekarz przedstawia na ostatnim w ciągu roku posiedzeniu Rady Pedagogicznej – sprawozdanie z pracy biblioteki zawierające ocenę stanu czytelnictwa, krótką charakterystykę przebiegu pracy i wynikające z niej wnioski.
-
Nauczyciel bibliotekarz współpracuje z innymi bibliotekami i ośrodkami informacji naukowej.
§ 34
-
W szkole zatrudniony jest pedagog, który udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, wspomagając w ten sposób ich rozwój psychiczny i podnosząc efektywność uczenia się.
-
Do zadań pedagoga szkolnego należy:
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych, rozwijanie ich umiejętności wychowawczych;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych i problemów wychowawczych;
- określanie form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców;
- podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych w sytuacjach wymagających tych działań;
- diagnozowanie środowiska ucznia, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- prowadzenie bądź organizowanie różnych form terapii, zajęć dydaktyczno-pedagogicznych;
- prowadzenie doradztwa poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, treningi interpersonalne, kierowanie do poradni specjalistycznych na podstawie zaobserwowanych dysfunkcji;
- organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego;
- koordynacja działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- organizowanie pomocy materialnej uczniom.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek ucznia, wychowawcy, rodziców lub opiekunów prawnych.
-
Pedagog szkolny realizuje zadania we współdziałaniu z nauczycielami, rodzicami, pielęgniarką, organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi: poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi organizacjami i instytucjami zajmującymi się problemami wychowania i opieki młodzieży.
-
Pedagog szkolny dokonuje okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i stawia odpowiednie wnioski do realizacji.
-
Pedagog szkolny prowadzi dokumentacją pracy zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 7
Uczniowie Szkoły
§ 35
- Dyrektor Szkoły powołuje corocznie Szkolną Komisję Rekrutacyjną, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Szkolna Komisja Rekrutacyjna prowadzi nabór do klas pierwszych.
- Rezygnuje się z egzaminu dodatkowego i sprawdzianu predyspozycji.
- Szkolna Komisja Rekrutacyjna opracowuje i ogłasza do końca lutego danego roku szkolnego regulamin rekrutacji do klas pierwszych, uwzględniając ustalenia Małopolskiego Kuratora Oświaty w sprawie zasad rekrutacji kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych na dany rok szkolny.
- Regulamin rekrutacji określa zasady rekrutacji absolwentów szkół podstawowych do liceum ogólnokształcącego do oddziałów uzgodnionych z organem prowadzącym szkołę.
- Regulamin rekrutacji zawiera w szczególności:
- określenie terminów rekrutacji;
- wykaz dokumentów składanych przez kandydata;
- szczegółowe kryteria obliczania liczby punktów decydujących o przyjęciu kandydata do szkoły.
-
Przyjęcia do Liceum Ogólnokształcącego odbywają się w oparciu o kryterium sumy punktów uzyskanych w wyniku egzaminu po szkole podstawowej, przyznanych za stopnie na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za inne osiągnięcia ucznia, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum.
-
Szkolna Komisja Rekrutacyjna po uzyskaniu pozytywnej opinii Dyrektora Szkoły ustala wykaz trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, biorąc pod uwagę rozszerzenia poszczególnych klas.
-
Liczbę punktów, o których mowa w pkt.7, przyjmuje się na podstawie Rozporządzenia MEN oraz według zasad zawartych w Decyzji Małopolskiego Kuratora Oświaty.
-
Uczniowie przyjęci do szkoły są rejestrowani w prowadzonej przez sekretariat Księdze Uczniów a ich dokumentacja zostaje umieszczona w segregatorze odpowiedniej klasy.
§ 36
Uczeń ma prawo do:
- prawidłowo zorganizowanego procesu kształcenia;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, poszanowanie jego godności;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- znajomości podstawy programowej i obowiązującego minimum;
- znajomości swoich ocen bezpośrednio po ich wystawieniu i wpisaniu do dziennika. Uczeń lub jego rodzice mogą prosić nauczyciela o uzasadnienie wystawionej oceny;
- zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji jeden raz w półroczu bez podawania przyczyny, przy czym:
- zgłoszenie to nie pociąga za sobą wystawienia oceny niedostatecznej, jedynie odnotowanie tego faktu w dzienniku,
- nieprzygotowanie nie wpływa na oceny śródroczne i roczne,
- w szczególnych przypadkach – usprawiedliwionej nieobecności ucznia przez okres dłuższy niż 5 kolejnych dni kalendarzowych – uczeń może być zwolniony z pytania i uzyskać czas na zaliczenie zaległości na zasadach uzgodnionych z nauczycielem danego przedmiotu,
- nieprzygotowanie uczeń zgłasza nauczycielowi osobiście na początku lekcji.
-
Zwolnienia z zajęć szkolnych oraz pytania, gdy:
- przygotowuje się do olimpiady na szczeblu wojewódzkim,
- bierze udział w zawodach i konkursach przedmiotowych – uczeń jest zwolniony na te zawody lub konkursy oraz zwolniony z pytania na jeden dzień przed zawodami lub konkursem i w dniu zawodów (konkursu),
- bierze udział w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych – uczeń jest zwolniony z całego dnia lub części zajęć szkolnych oraz jest zwolniony z pytania w tym dniu,
- organizuje lub bierze czynny udział w imprezach szkolnych – uczeń jest zwolniony na próby – (jeżeli próba nie może odbywać się w innych godzinach) oraz w dniu uroczystości, jest zwolniony z pytania w dniu uroczystości oraz w dniu poprzedzającym te uroczystości;
-
prawidłowego przebiegu procesu kontrolowania nabytych wiadomości i umiejętności;
-
swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie narusza tym dobra innych osób i nie zakłóca toku zajęć;
-
korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
-
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki -także podczas zajęć pozalekcyjnych;
-
wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
-
korzystania z pomocy pielęgniarki szkolnej;
-
korzystania w okresie ferii i wakacji z różnych form zorganizowanego wypoczynku, a w trakcie roku szkolnego do uczestniczenia w wycieczkach i imprezach szkolnych;
-
odwołania się od oceny rocznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
-
dodatkowej pomocy nauczyciela w formie grupowych lub indywidualnych konsultacji;
-
obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
-
zapoznania się z prawem szkolnym;
-
w przypadku nieprzestrzegania wyżej wymienionych praw uczeń może złożyć skargę do wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego lub Dyrektora Szkoły.
§ 37
Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień niniejszego Statutu oraz regulaminów szkolnych;
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- zachowywać się w szkole i poza nią w sposób godny i odpowiedzialny;
- okazywać szacunek każdemu człowiekowi;
- dbać o czystość mowy ojczystej;
- przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia majątku szkoły;
- uczestniczyć w zajęciach poświęconych sprawdzaniu wiadomości, przy czym:
- uczniowi, który był nieobecny, można wyznaczyć dodatkowy termin kontroli;
- nauczyciel może zarządzić powtórzenie pracy kontrolnej w przypadku uzyskania przez ucznia stopnia niedostatecznego;
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych i w życiu szkoły oraz punktualnie stawiać się na zajęcia;
- podczas przerw międzylekcyjnych przebywać na terenie obiektów szkolnych, z wyjątkiem konieczności przejścia do innego budynku, zgodnie z tygodniowym planem zajęć, a podczas przechodzenia przez jezdnię na zajęcia między budynkami szkoły zachowywać szczególną ostrożność stosownie do przepisów ruchu drogowego;
- przestrzegać przepisu zabraniającego uczniom palenia papierosów, picia alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających;
- dbać o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój;
- nosić legitymację szkolną;
- przestrzegać przepisów bhp na stanowisku pracy – również podczas zajęć teoretycznych;
- uczestniczyć w apelach i uroczystościach szkolnych ;
- usprawiedliwiać nieobecność na zajęciach lekcyjnych w terminie nie późniejszym niż 5 dni od daty ostatniego dnia nieobecności w szkole – może to być zwolnienie zgłoszone przez rodziców w formie pisemnej lub osobiście, a także zaświadczenie lekarskie lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Wychowawca klasy podczas spotkania z rodzicami zobowiązany jest potwierdzić prawdziwość zwolnienia pisemnego. W przypadku nieobecności dłuższej niż 1 tydzień i braku informacji ze strony rodziców ucznia, wychowawca jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie rodziców ucznia w formie pisemnej lub telefonicznej;
- zgłaszać przełożonym wypadki, usterki lub zagrożenia życia i zdrowia występujące na terenie Szkoły i podczas zajęć praktycznych;
- natychmiast po dzwonku zachowując porządek, oczekiwać obok lub w wyznaczonej sali lub w miejscu zbiórki na nauczyciela;
- przestrzegać regulaminów hali sportowej, pracowni szkolnych i przepisów tam obowiązujących;
- nosić na co dzień stosowny (staranny) strój, a w czasie uroczystości szkolnych i podczas egzaminów – strój odświętny. Stosowny strój obejmuje zakrycie ramion i brzucha oraz bielizny osobistej. Chłopców obowiązują długie spodnie kroju klasycznego. Noszenie krótkich spodni dopuszczane jest w okresie letnim, zabrania się noszenia szortów. Noszony strój i wszelkie elementy dekoracyjne nie mogą zawierać elementów mających charakter obraźliwy, prowokujący lub wywołujący agresję. Piercing twarzy jest niedozwolony;
- przestrzegać zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń telekomunikacyjnych podczas zajęć szkolnych;
- zabrania się fotografowania i nagrywania uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły bez ich zgody.
§ 38
- Społeczność szkolna nagradza ucznia za:
- wyniki w nauce i wzorową postawę uczniowską;
- wzorową frekwencję;
- pracę na rzecz klasy lub szkoły;
- osiągnięcia w konkursach, olimpiadach, zawodach;
- prace na rzecz potrzebujących;
- inne osiągnięcia przynoszące chlubę szkole.
-
Formami nagród i wyróżnień są:
- pochwała wychowawcy lub pochwała udzielana na wniosek nauczyciela;
- wyróżnienie na forum szkoły;
- pochwała Dyrektora Szkoły;
- list gratulacyjny do rodziców;
- nagroda w postaci dyplomu;
- nagroda rzeczowa.
§ 39
-
Uczeń otrzymuje karę za nieprzestrzeganie zapisów statutowych, naruszanie porządku szkolnego i publicznego.
-
Formami kar są:
- upomnienie;
- nagana;
- zawieszenie prawa do wycieczki lub organizowania i uczestniczenia w imprezach na terenie szkoły i poza nią;
- zawieszenie w prawach ucznia;
- skreślenie z listy uczniów szkoły.
-
Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w związku ze:
- skazaniem prawomocnym wyrokiem sądu;
- świadomym i systematycznym naruszaniem obowiązków określonych w Statucie Szkoły, mimo zastosowania kar wyższego stopnia;
- w szczególnych przypadkach z pominięciem gradacji kar.
-
Zasady postępowania przy udzielaniu kar są następujące:
-
kary wymierza Dyrektor Szkoły na umotywowany wniosek wychowawcy klasy lub członka Rady Pedagogicznej;
-
kary w zasadzie powinny być udzielane w kolejności wymienionej w pkt. 2; w szczególnie uzasadnionych przypadkach członek Rady Pedagogicznej może wnioskować do Dyrektora Szkoły o wymierzenie kary z pominięciem zachowania kolejności tak, by jako pierwsza była kara nagany – Dyrektor Szkoły może zatwierdzić taki wniosek;
-
gradacja kar rozpoczyna się z każdym okresem nauki;
-
kara skreślenia z listy może zostać wymierzona w drodze decyzji Dyrektora Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
-
o każdym rodzaju kary wymierzonej uczniowi wychowawca klasy powiadamia rodziców bezzwłocznie po otrzymaniu kary przez ucznia;
-
po wymierzeniu kary w/w punktach uczeń (lub jego rodzice) może odwołać się do Dyrektora Szkoły bezpośrednio lub za pośrednictwem wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego; termin odwołania upływa w 7 dniu od daty jej wymierzenia; po wszechstronnym zbadaniu sprawy Dyrektor Szkoły podejmuje decyzję ostateczną w terminie do 3 dni;
-
po wymierzeniu kary wymienionej w pkt.1e uczeń (lub jego rodzice) może odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dat jej wymierzenia:
-
kara skreślenia może być zawieszona przez Dyrektora Szkoły na prośbę zainteresowanego, jego rodziców lub Samorządu Uczniowskiego po uprzednio założeniu poręczenia przez przedstawicieli młodzieży, rodziców lub członka Rady Pedagogicznej; termin złożenia powyższej prośby upływa w 14 – tym dniu od daty wysyłania zawiadomienia o karze;
-
odwieszenie kary skreślenia bądź przeniesienia następuje w chwili uzyskania prze Dyrektora Szkoły wiadomości o kolejnym złamaniu przepisów Statutu (takim złamanie może być opuszczenie nawet jednej godziny bez usprawiedliwienia);
-
Dyrektor Szkoły może zawiesić ucznia, grupę uczniów lub klasę w prawach na czas potrzebny do wyjaśnienia problemu, jednak nie dłużej niż na trzy dnia; zawieszeni uczniowie natychmiast, lub na drugi dzień zobowiązani są przybyć do szkoły z rodzicami;
-
W szczególnych przypadkach okres zawieszenia w prawach ucznia może być przez Dyrektora Szkoły przedłużony – nie dłużej niż do trzech miesięcy;
-
Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
Rozdział 8
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego
§ 40
-
Zakres oceniania obejmuje:
- formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów niezbędnych do wystawienia poszczególnych ocen bieżących oraz śródrocznych i rocznych klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalenie kryteriów oceny zachowania;
- oceniania bieżące i ustalenie śródrocznych , rocznych i końcowych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny zachowania;
- przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania;
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom lub prawnym opiekunem informacji o postępach, sukcesach lub trudnościach ucznia w nauce, jak również problemach wychowawczych.
-
Celem oceniania jest:
- monitorowanie rozwoju ucznia poprzez systematyczne sprawdzanie i ocenianie wiadomości i umiejętności;
- określanie indywidualnych potrzeb ucznia i ewentualnych przyczyn trudności;
- motywowanie ucznia do prezentowania swej wiedzy i umiejętności oraz przygotowanie go do zdrowej rywalizacji;
- zachęcanie ucznia do planowania swojego rozwoju, uczenie systematyczności i wdrażanie do samooceny;
- planowanie procesu nauczania i jego ewaluacja;
- modyfikowanie metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
- gromadzenie informacji o osiągnięciach ucznia, specjalnych uzdolnieniach, zachowaniu i przekazywanie ich rodzicom;
- komunikowanie osiągnięć uczniów przez porównanie osiągnięć ze standardami.
-
Osiągnięcia edukacyjne oceniają nauczyciele poszczególnych przedmiotów po rozpoznaniu wiedzy, umiejętności i postępów ucznia w opanowaniu materiału w stosunku do wymagań edukacyjnych.
-
Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych na początku każdego roku szkolnego informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych bieżących śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż proponowana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Fakt ten dokumentują zapisem w dzienniku lekcyjnym tematem: „Omówienie wymagań edukacyjnych”.
-
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
-
Wychowawca klasy zapoznaje rodziców na pierwszym zebraniu z wymaganiami edukacyjnymi, przedstawiając wybrane PSO z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym, kryteriami oceniania zachowania, warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ceny klasyfikacyjnej. Przekazanie tej informacji rodzice potwierdzają podpisem na liście obecności.
-
Nauczyciele są zobowiązani, na podstawie pisemnego orzeczenia, pisemnej opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
§ 41
Przy kontroli osiągnięć edukacyjnych uczniów ocenianiu podlegają:
- odpowiedzi ustne;
- prace pisemne (prace klasowe, testy, sprawdziany, kartkówki z bieżącego materiału);
- prace domowe;
- aktywność na lekcji;
- prezentacje;
- zadania domowe.
§ 42
-
Skala ocen bieżących, śródrocznych i rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych:
- celujący 6
- bardzo dobry 5
- dobry 4
- dostateczny 3
- dopuszczający 2
- niedostateczny 1
-
Do oceniania bieżącego dopuszcza się stawienie „+” lub „-„ przed wystawionym stopniem. W dzienniku zapisuje się oceny za pomocą cyfr. Dopuszcza się zapisywanie nb lub np. Nauczyciel stosuje opis przy ocenach w e-dzienniku, służący informacji o tym z jakiego zakresu jest dana ocena. Oceny nauczyciel wpisuje do dziennika elektronicznego.
-
Uczeń, który otrzymał w wyniku klasyfikacji śródrocznej ocenę niedostateczną jest zobowiązany do uzupełnienia treści przedmiotowych, niezbędnych do dalszej realizacji programu. Uczeń w uzgodnionym z nauczycielem terminie powinien uzupełnić braki programowe.
§ 43
-
Częstotliwość oceniania jest uzależniona od tygodniowego wymiaru godzi danych zajęć edukacyjnych i ich specyfiki. Uczeń w każdym z semestrów powinien być systematycznie oceniany i otrzymać co najmniej 3 oceny za różnorodne formy pracy.
-
Ustala się następujące warunki przeprowadzania oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
- w tygodniu uczeń może pisać najwyżej trzy trwające 1- 2 godz. prace kontrolne (zadania klasowe i sprawdziany), zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. W ciągu dnia uczeń może pisać tyko jedną całogodzinną pracę kontrolną;
- każda kontrolna praca pisemna powinna być poprzedzona lekcją powtórzeniową z danego zakresu materiału;
- krótkie sprawdziany (kartkówki), sprawdzające wiedzę i przygotowanie ucznia z 3 – 5 jednostek tematycznych, trwające 10 – 20 minut, mogą odbywać się bez zapowiedzi;
- zmiana terminu pracy klasowej lub sprawdzianu może nastąpić w uzasadnionych wypadkach na życzenie uczniów z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu nowego terminu pkt. 2.1 nie obowiązuje;
- uczeń, który przez dłuższy czas (co najmniej 5 dni) był nieobecny w szkole z przyczyn usprawiedliwionych i nie pisał zadania kasowego lub sprawdzianu, ma obowiązek uzupełnić ten brak w ciągu 2 tygodni, licząc od dnia powrotu do szkoły po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem danego przedmiotu;
- uczeń, który był nieobecny w szkole 4 dni lub krócej ma obowiązek napisać zaległy sprawdzian po powrocie do szkoły lub odpowiedzieć ustnie z materiału obowiązującego na sprawdzianie, na pierwszej lekcji danego przedmiotu lub jak ustali nauczyciel;
- uczeń, który otrzymał ze sprawdzianu pisemnego całogodzinnego ocenę niedostateczny lub uzyskał ocenę wyższą, lecz niesatysfakcjonującą go, może pisać sprawdzian poprawkowy tylko jeden raz; każda ocena ze sprawdzianu poprawkowego jest wpisywana do dziennika;
- uczeń, który nie pisał kontrolnej pracy pisemnej w pierwszym terminie z przyczyn nieusprawiedliwionych, traci możliwość poprawiania oceny z tego sprawdzianu;
- korzystanie w trakcie pisania pracy kontrolnej z telefonu komórkowego lub innych niedozwolonych pomocy skutkuje oceną niedostateczną z tej pracy i utratą możliwości pisania sprawdzianu poprawkowego;
- nauczyciel zobowiązany jest do oceniania kontrolnych prac pisemnych w ciągu dwóch tygodni, a zadań klasowych z języka polskiego do trzech tygodni. Kartkówki powinny być poprawione w ciągu siedmiu dni i dane uczniom do wglądu. Prace kontrolne powinny być omawiane i udostępniane uczniom na lekcji. Jeżeli uczeń jest nieobecny w czasie omawiania prac, powinien mieć możliwość wglądu do swojej pracy pisemnej na lekcji następnej. Nauczyciel przechowuje kontrolne prace pisemne do końca danego roku szkolnego i udostępnia je rodzicom, prawnym opiekunom i osobom przełożonym na życzenie, w czasie godzin swoich konsultacji;
- na wniosek ucznia lub rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w godzinach swoich konsultacji;
- oceny ze wszystkich form aktywności są jawne zarówno dla ucznia jak i rodziców, prawnych opiekunów;
- uczeń ma prawo zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji bez podania przyczyny raz w półroczu w przypadku 1 – 2 godzin danego przedmiotu w tygodniu lub dwa razy w półroczu, gdy tygodniowy wymiar godzin tego przedmiotu wynosi co najmniej 3. Nieprzygotowanie jest zgłaszane nauczycielowi na początku lekcji przez każdego ucznia osobiście. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku;
- za fakt nieprzygotowania do lekcji uznaje się również brak stroju i obuwia sportowego na lekcji wychowania fizycznego, brak zadania domowego i pomocy naukowych, zgodnie z Przedmiotowymi Systemami Oceniania (PSO);
- jeżeli uczeń wraca na zajęcia lekcyjne po co najmniej tygodniowej usprawiedliwionej nieobecności, może w pierwszym dniu po powrocie do Szkoły zgłosić nieprzygotowanie z wszystkich przedmiotów, niezależnie od tego, czy wcześniej wykorzystał Prawo zgłoszenia np. prawo to nie dotyczy kontrolnych prac pisemnych, zapowiedzianych przed chorobą ucznia;
- przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej nauczyciel bierze pod uwagę wszystkie oceny bieżące zapisane w dzienniku i wystawia ocenę zgodnie z zasadami PSO;
- ocena klasyfikacyjna nie może być ustalana jako średnia ocen bieżących ze względu na różną wagę tych ocen, lecz zgodnie z zasadami zawartymi w PSO;
- uczeń nie może na dwa tygodnie przed klasyfikacją zaliczać, zdawać materiału z całego semestru w celu podwyższenia oceny. Ocenianie odbywa się tylko w czasie lekcji wynikających z rozkładu zajęć w obecności uczniów całej klasy;
- na dwa tygodnie przed klasyfikacją roczną nauczyciel nie może zapowiedzieć całogodzinnego sprawdzianu pisemnego.
-
Ustala się następujące ogólne kryteria na poszczególne oceny z zajęć edukacyjnych:
-
ocenę „celujący” otrzymuje uczeń:
- którego osiągnięcia edukacyjne znacznie wykraczają poza program zajęć edukacyjnych w danej klasie,
- który samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- który biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
- który osiąga znaczące sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, np. kwalifikując się do finałów na szczeblu krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
-
Ocenę „bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności, określony programem edukacyjnym w danej klasie,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem zajęć edukacyjnych, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
-
Ocenę „dobry” otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie wymagań programowych określonych dla oceny „dobry” dla danych zajęć edukacyjnych,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
-
Ocenę „dostateczny” otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie wymagań programowych określonych dla oceny „dostateczny” dla danych zajęć edukacyjnych,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela;
-
Ocenę „dopuszczający” otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości umiejętności w zakresie wymagań programowych określonych dla oceny „dopuszczający” dla danych zajęć edukacyjnych,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
-
Ocenę „niedostateczny” otrzymuje uczeń:
- który nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie wymagań programowych określonych dla oceny „dopuszczający”,
- którego braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
-
Szczegółowe kryteria oceniania określają nauczyciele w przedmiotowych Systemach Oceniania, które muszą być zgodne z Szkolnym Systemem Oceniania.
-
Uczniowie, na podstawie pisemnego podania dotyczącego rezygnacji z uczestnictwa w zajęciach religii lub zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, nie przychodzą na te zajęcia, jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia godzina w planie zajęć klasy. W innych przypadkach uczniowie mają obowiązek przebywać w bibliotece szkolnej pod opieką nauczyciela bibliotekarza.
§ 44
-
Zachowanie ucznia ocenia wychowawca klasy w terminach przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej i rocznej, uwzględniając opinię członków Rady Pedagogicznej, pozostałych pracowników szkoły i zespołu klasowego oraz samoocenę ucznia. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna.
-
Przy ustalaniu oceny zachowania wychowawca bierze pod uwagę wywiązywanie się przez ucznia z obowiązków szkolnych, przestrzeganie zasad współżycia społecznego w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, respektowanie przez ucznia ogólnie przyjętych norm etycznych.
-
Ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycję szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej.
-
Ustala się szczegółowe kryteria oceniania zachowania uczniów:
-
Zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który:
- jest pilny w nauce, rzetelnie wypełnia obowiązki, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, wzorowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań,
- wykazuje inicjatywę, aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły, w tym w uroczystościach, imprezach szkolnych i klasowych, dobrowolnie podejmuje różnorodne prace i zadania,
- rozwija własne zainteresowania i zdolności, bierze udział w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych,
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, z szacunkiem odnosi się do innych, jest taktowny, życzliwy, koleżeński,
- jest uczciwy i prawdomówny,
- reaguje na przejawy zła, bezinteresownie pomaga innym,
- szanuje mienie Szkoły, mienie publiczne i własność innych osób,
- nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie używa środków szkodliwych dla zdrowia,
- dba o zdrowie i higienę osobistą,
- dba o schludny i estetyczny wygląd, zawsze przestrzega przepisów dotyczących stroju codziennego i uroczystego, zgodnie ze standardami określonymi w Statucie Szkoły,
- nie otrzymał uwag negatywnych, dotyczących niewłaściwego zachowania lub nieodpowiedniego stosunku do obowiązków szkolnych,
- systematycznie uczęszcza do Szkoły, nie opuszcza lekcji z błahych powodów, wszystkie nieobecności są usprawiedliwiane w wyznaczonym terminie;
-
Zachowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:
- jest pilny w nauce i rzetelny w wypełnianiu obowiązków,
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły, w tym w uroczystościach, imprezach szkolnych i klasowych,
- w miarę swoich możliwości bierze udział w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych,
- jest kulturalny, życzliwy, koleżeński,
- jest uczciwy, prawdomówny,
- szanuje mienie Szkoły, mienie publiczne i własność innych osób,
- nie ulega nałogom, nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie używa środków szkodliwych dla zdrowia,
- dba o zdrowie i higienę osobistą,
- dba o schludny i estetyczny wygląd, przestrzega przepisów dotyczących stroju codziennego i uroczystego, zgodnie ze standardami określonymi w Statucie Szkoły,
- systematycznie uczęszcza do szkoły, dostarcza usprawiedliwienia nieobecności w wyznaczonym terminie, dopuszczalna liczba godzin nieusprawiedliwionych: 6;
-
Zachowanie dobre otrzymuje uczeń, który:
- dobrze spełnia obowiązki ucznia,
- przeważnie wykonuje powierzone mu zadania w ustalonym terminie,
- zwykle wykazuje się taktem, kulturą osobistą, dba o kulturę słowa,
- czasami angażuje się w pracę na rzecz szkoły, klasy i środowiska, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania,
- wykazuje chęć poszerzenia swojej wiedzy i rozwijania zdolności, choć nie zawsze osiąga wyniki na miarę swoich możliwości,
- dba o zdrowie i higienę osobistą, przestrzega zakazu palenia papierosów, picia alkoholu i używania środków odurzających,
- dba o schludny i estetyczny wygląd, zazwyczaj przestrzega przepisów dotyczących stroju codziennego i uroczystego, zgodnie ze standardami określonymi w Statucie Szkoły,
- systematycznie uczęszcza do Szkoły, dopuszczalna liczba godzin nieusprawiedliwionych: 12;
-
Zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, który:
- przestrzega ogólnie przyjętych zasad i norm etycznych, a uchybienia zdarzają się sporadycznie,
- często osiąga wyniki poniżej swoich możliwości,
- nie rozwija uzdolnień, zainteresowań na miarę swoich możliwości,
- jest mało aktywny w życiu klasy i szkoły,
- dba o zdrowie, w zasadzie nie ulega nałogom, sporadycznie łamie zakaz palenia papierosów,
- zazwyczaj dba o wygląd zewnętrzny i przestrzeganie przepisów dotyczących stroju codziennego i uroczystego, zgodnie ze standardami określonymi w Statucie Szkoły, choć zdarzają mu się niestosowności,
- nie opuścił więcej niż 20 godzin bez usprawiedliwienia;
-
Zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:
- łamie ogólnie uznawane normy etyczne i zasady obowiązujące w szkole,
- nie wypełnia obowiązków ucznia w sposób dostateczny,
- najczęściej nie jest zainteresowany własnym rozwojem, uzyskuje wyniki znacznie poniżej swoich możliwości,
- nie okazuje szacunku nauczycielom, pracowników szkoły, kolegom,
- używa wulgaryzmów,
- lekceważy ustalone normy dotyczące wyglądu, stroju szkolnego,
- nie dba o mienie szkolne, społeczne, mienie innych osób,
- często wywołuje konflikty,
- ulega nałogom,
- wagaruje, opuścił 45 godzin bez usprawiedliwienia;
-
Zachowanie naganne otrzymuje uczeń, który:
- dopuszcza się rażącego przekroczenia ogólnie uznawanych norm etycznych i zasad obowiązujących w szkole,
- rażąco zaniedbuje obowiązki ucznia,
- nie jest zainteresowany własnym rozwojem, uzyskiwaniem pozytywnych wyników w nauce,
- naraża na szwank dobre imię szkoły,
- wchodzi w konflikt z prawem, popełnia wykroczenia,
- niszczy mienie szkolne, publiczne, mienie innych osób,
- jest wulgarny, agresywny,
- wywołuje konflikty, stosuje przemoc,
- ulega nałogom, namawia do nich innych,
- wagaruje, opuścił 60 godzin bez usprawiedliwienia;
-
Liczba godzin opuszczonych nieusprawiedliwionych w półroczu skutkuje:
- 15 godzin – rozmową wychowawcy z uczniem i jego rodzicami/opiekunami;
- 30 godzin – upomnieniem wychowawcy;
- 45 godzin – naganą wychowawcy udzieloną uczniowie na piśmie;
- 60 godzin – naganą Dyrektora.
-
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
-
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub o nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
-
Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
§ 45
- W Szkole wyróżnia się klasyfikowanie śródroczne, roczne i końcowe.
- Klasyfikowanie śródroczne klas przeprowadza się raz w roku szkolnym. Polega ono na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć wynikających ze szkolnego planu nauczania i wyrażeniu ich w skali ocen oraz ustaleniu oceny zachowania.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć edukacyjnych. Polega ona na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów w danym roku szkolnym z zajęć wynikających ze szkolnego planu nauczania, wyrażeniu ich w skali ocen oraz ustaleniu rocznych klasyfikacyjnych ocen zachowania, zgodnie z przyjętymi kryteriami.
- Oceny śródroczne są wystawiane nie później niż na trzy dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej, a roczne nie później niż na tydzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, zgodnie z opracowanymi w zespołach przedmiotowych PSO. Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy.
- Na trzy tygodnie przed klasyfikacją roczną wychowawcy klas informują uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach z poszczególnych przedmiotów i ocenach zachowania. Rodzice/opiekunowie potwierdzają to podpisem na specjalnej liście.
- Klasyfikacja końcowa jest dokonywana w klasie programowo najwyższej.
§ 46
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeśli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
-
Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
-
Jeżeli uczeń jest nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności to na jego wniosek lub wniosek jego rodziców, bądź prawnych opiekunów, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny, biorąc pod uwagę w szczególności: trudną sytuację rodzinną ucznia, nieprzewidziane sytuacje losowe i życiowe ucznia i jego rodziny.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem technologii informacyjnej, informatyki, wychowania fizycznego, plastyki i muzyki. Egzamin z tych przedmiotów ma formę zadań praktycznych.
-
Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami. Egzamin przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W jej skład wchodzą:
- Dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący Komisji;
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
- Nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub pokrewne jako członek komisji.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice lub prawni opiekunowie.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Fakt nie klasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych odnotowuje się w dokumentacji przebiegu nauczania wpisaniem zamiast oceny „nieklasyfikowany”.
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena niedostateczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 47
-
Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części – pisemnej i ustnej z wyjątkiem informatyki, technologii informacyjnej, wychowania fizycznego, muzyki i plastyki, z których egzamin ma formę praktyczną.
-
Termin egzaminu wyznacza Dyrektor Szkoły. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
-
Określa się w wspólne postanowienia dla egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych. Egzamin poprawkowy przeprowadza Komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W jej skład wchodzą:
- Dyrektor lub Wicedyrektor Szkoły jako przewodniczący Komisji;
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
- Nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub pokrewne jako członek Komisji.
-
Nauczyciel o którym mowa w pkt.2.2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tej samej lub innej szkoły;
-
Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zgodnie z odrębnymi przepisami oraz dołącza się pisemną pracę, krótką informację o odpowiedziach ustnych i informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
-
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, w wyjątkowych przypadkach, jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego może otrzymać promocję do klasy programowo wyższej pod warunkiem, że dany przedmiot jest kontynuowany w kolejnym roku szkolnym i uzyskał na to zgodę Rady Pedagogicznej.
-
Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom przez wychowawcę w obecności Dyrektora Szkoły lub jego zastępcy w sekretariacie szkoły, w trakcie jego godzin pracy.
§ 48
- Uczeń, jego rodzice lub prawni opiekunowie mogą zgłosić do Dyrektora Szkoły zastrzeżenia, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona nie zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie nie przekraczającym 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
- Jeżeli Dyrektor Szkoły potwierdzi zastrzeżenia o jakich mowa w pkt.1, powołuje Komisję w składzie:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – Dyrektor lub Wicedyrektor Szkoły jako przewodniczący, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne. Komisja ta przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – Dyrektor lub Wicedyrektor szkoły jako przewodniczący, wychowawca klasy, wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie, pedagog, psycholog, przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji.
-
Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 2.1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami bądź prawnymi opiekunami. Egzamin przeprowadza się jednak nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
-
Nauczyciel, o którym mowa w pkt.2.2, może być zwolniony z udziału w pracy Komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tej samej lub innej szkoły.
-
Ustalona przez Komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej. Ocena ustalona przez Komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
-
Z prac komisji sporządza się protokół zgodnie z załącznikiem nr 4 i 5.
-
Do protokołu ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia dołącza się pisemne prace ucznia i krótką informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 49
- Uczeń, może uzyskać wyższą od przewidywanej ocenę z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Może to być ocena wyższa o jeden stopień od proponowanej przez nauczyciela.
- Warunkiem przystąpienia do sprawdzenia poziomu wiedzy i umiejętności jest złożenie wniosku, zawierającego uzasadnienie, że uzyskanie przez ucznia wyższej oceny było niemożliwe lub utrudnione ze względu na nieobecności w szkole potwierdzone zwolnieniami lekarskimi lub zaistniały inne okoliczności, które zostaną uznane przez nauczyciela danych zajęć za zasadne.
- Wniosek jest składany do Dyrektora Szkoły w terminie 3 dni od uzyskania informacji o proponowanej ocenie. Sprawdzenie wiadomości w formie ustalonej przez nauczyciela danego przedmiotu jest przeprowadzane najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej przez Komisję, w której skład wchodzą:
- nauczyciel przedmiotu,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia,
- wychowawca klasy.
4. Wynik przeprowadzonego sprawdzianu nie może wpłynąć na obniżenie pierwotnie proponowanej oceny.
-
Z przeprowadzonych czynności sprawdzających sporządza się protokół, który pozostaje w dokumentacji szkoły.
§ 50
-
Rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany do systematycznego kontaktu ze szkołą w celu bieżącego monitorowania osiągnięć i postępów swojego dziecka oraz określania przyczyn jego ewentualnych niepowodzeń.
-
Rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują informację o osiągnięciach edukacyjnych, frekwencji i zachowaniu ucznia od nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego poprzez:
- zebrania z rodzicami i ogólnoszkolne konsultacje dla rodziców;
- indywidualne konsultacje na prośbę rodziców lub nauczycieli;
- rozmowy telefoniczne;
- pisemne lub ustne wezwanie do szkoły w ustalonym terminie.
-
Szczegółowy terminarz zebrań i konsultacji ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Terminy te wpisane są do kalendarza roku szkolnego, stanowiącego integralną część planu pracy szkoły.
§ 51
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz ocenę zachowania co najmniej bardzo dobrą, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Uczeń, kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 52
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 53
- Szkoła prowadzi oraz przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła gromadzi i przetwarza dane osobowe pracowników szkoły, uczniów, ich rodziców i innych osób znajdujące się w systemie informatycznym, lokalnej bazie danych systemu Informacji Oświatowej (SIO), dzienniku elektronicznym, kartotekach, protokołach Rady Pedagogicznej, arkuszach ocen, arkuszach organizacyjnych roku szkolnego, ewidencji wydawanych świadectw, legitymacji i zaświadczeń, księgach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych.
§ 54
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§ 55
Statut może zostać zmieniony na wniosek każdego z organów szkoły, organu prowadzącego lub Kuratorium Oświaty w Krakowie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 56
Postanowienia Statutu obowiązują całą społeczność szkolną.
§ 57
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się obowiązujące przepisy prawa w szczególności ustawy Prawo Oświatowe i ustawa o Systemie Oświaty oraz rozporządzenia wydane na ich podstawie.
Tarnów, dnia 30.08.2019 r.
Pobierz Statut